O Ελληνικός Κώδικας Διαφήμισης – Επικοινωνίας (ΕΚΔ-Ε) (έκδοση 2023) βασίζεται στον Advertising and Marketing Communications Code, του Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (ICC), που ισχύει διεθνώς.
Αυτή η έκδοση του Κώδικα ορίζει τους κανόνες, που πρέπει να τηρούνται από όλους όσοι ασχολούνται με τη διαφήμιση και το marketing, δηλαδή διαφημιζόμενους, διαφημιστές και διαφημιστικά μέσα, content creators, influencers, bloggers, vloggers κ.α. (βλ. άρθρο 23).
Παραρτήματα
Οδηγοί καλής πρακτικής
Σκοπός του Κώδικα είναι:
Να αναδείξει την υπευθυνότητα του κλάδου της διαφήμισης και του marketing και τις σχετικές ορθές πρακτικές
Να ενισχύσει την εμπιστοσύνη του κοινού στη διαφήμιση και στο marketing.
Να εξασφαλίσει το σεβασμό στην ιδιωτική ζωή και τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
Να διασφαλίσει αυξημένη υπευθυνότητα στις διαφημιστικές επικοινωνίες για τα παιδιά και τους εφήβους.
Να προασπίσει την ελευθερία έκφρασης όσων ασχολούνται με τις διαφημιστικές επικοινωνίες.
Να παρέχει αποτελεσματικές, εύχρηστες και ευέλικτες λύσεις σε θέματα προστασίας των καταναλωτών.
Να ελαχιστοποιήσει την ανάγκη για νομοθετική ή άλλη κανονιστική παρέμβαση.
Ο Κώδικας εφαρμόζεται τόσο ως προς το πνεύμα του, όσο και ως προς το γράμμα του.
Οι διατάξεις του είναι αδιαίρετες και οφείλουν να τηρούνται όλες ανεξαιρέτως.
Ο Κώδικας αφορά στις διαφημιστικές επικοινωνίες στο σύνολό τους, συμπεριλαμβανομένων όλων των λέξεων και αριθμών (προφορικών και γραπτών), των οπτικών παραστάσεων, της μουσικής και των ηχητικών εφέ, καθώς και του υλικού που μπορεί να προέρχεται από άλλες πηγές.
Στη χώρα μας η ύπαρξη και η εφαρμογή του Κώδικα προβλέπεται από το νόμο Ν.2863/2000
Ορισμοί
Διαφήμιση
αναφέρεται σε κάθε μορφή διαφημιστικής επικοινωνίας που υλοποιείται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, συνήθως έναντι αμοιβής ή άλλου ανταλλάγματος
Διαφημιστική επικοινωνία
περιλαμβάνει τη διαφήμιση, τα διαφημιστικά μηνύματα σε συσκευασίες προϊόντων, σε ετικέτες και σε υλικά στα σημεία πώλησης, καθώς και άλλες τεχνικές, όπως οι προωθητικές ενέργειες, οι χορηγίες, το άμεσο marketing και οι ψηφιακές διαφημιστικές επικοινωνίες και θα πρέπει να ερμηνεύεται ευρέως ως κάθε επικοινωνία που παράγεται απευθείας από ή για λογαριασμό των διαφημιζόμενων, αποσκοπώντας κυρίως στην προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών ή στον επηρεασμό της καταναλωτικής συμπεριφοράς
Καταναλωτής
αναφέρεται σε κάθε άτομο που εύλογα αναμένεται ότι επηρεάζεται από τη διαφημιστική επικοινωνία, είτε προσωπικά, είτε ως πελάτης ή ως χρήστης
Παιδιά
αναφέρεται σε άτομα ηλικίας 12 ετών και κάτω
Έφηβοι
αναφέρεται σε άτομα ηλικίας 13 έως και 17 ετών
Διαφημιζόμενος
αναφέρεται σε πρόσωπα ή εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων όσων διενεργούν προώθηση πωλήσεων και άμεσο marketing, οι οποίοι ή για λογαριασμό των οποίων δημοσιεύονται ή προβάλλονται διαφημιστικές επικοινωνίες, με σκοπό την προώθηση των προϊόντων/υπηρεσιών τους ή τον επηρεασμό της συμπεριφοράς των καταναλωτών
Προϊόν
αναφέρεται σε οτιδήποτε αποτελεί αντικείμενο μιας διαφήμισης – συνήθως, αλλά όχι αποκλειστικά, πρόκειται για φυσικά προϊόντα (αγαθά) ή υπηρεσίες. Κατά περίπτωση, ο Κώδικας μπορεί να εφαρμοστεί και ευρύτερα και να αφορά και σε διαφημιστικές ιδέες (concepts)
Ψηφιακά διαδραστικά μέσα
αναφέρεται σε όλο το φάσμα των μέσων, των πλατφορμών και των τεχνολογιών παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένης της κινητής τηλεφωνίας, του βίντεο, της addressable τηλεόρασης, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, του διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of Things), των φορητών συσκευών, της παρακολούθησης πολλαπλών συσκευών και των σχετικών αλγορίθμων
Κινητό
αναφέρεται σε κινητά τηλέφωνα και ασύρματες συσκευές (όπως, ενδεικτικά, φορητά παιχνίδια κονσόλες, ταμπλέτες, ρολόγια χειρός κ.λπ.) από τις οποίες ο χρήστης μπορεί να καλεί, μπορεί επίσης να αλληλεπιδρά με αυτές και οι οποίες απαιτούν κάρτα ταυτότητας συνδρομητή ή προσωπικό αναγνωριστικό για το χρήστη
Προσφορά
αναφέρεται σε κάθε παρουσίαση ή προώθηση προϊόντων/υπηρεσιών με σκοπό την πώληση
Προσωπικά δεδομένα
αναφέρεται σε κάθε πληροφορία που αφορά σε ένα άτομο που μπορεί να ταυτοποιηθεί και δεν περιλαμβάνει ανωνυμοποιημένες ή ψευδωνυμοποιημένες πληροφορίες
Υπηρεσία προτίμησης
(“Robinson List”) αναφέρεται στη διαχείριση και λειτουργία λίστας στην οποία εγγράφονται οι καταναλωτές προκειμένου να εξαιρούνται από τηλεφωνικές κλήσεις ή άλλες ενέργειες άμεσου marketing, για σκοπούς απευθείας εμπορικής προώθησης προϊόντων ή υπηρεσιών και για κάθε είδους διαφημιστικούς σκοπούς
Έρευνα
περιλαμβάνει την έρευνα αγοράς, την έρευνα γνώμης και την ανάλυση δεδομένων και αναφέρεται στη συστηματική συλλογή και ερμηνεία πληροφοριών για άτομα και οργανισμούς. Χρησιμοποιεί τις στατιστικές και αναλυτικές μεθόδους και τεχνικές των εφαρμοσμένων κοινωνικών και συμπεριφορικών επιστημών για να παρέχει στοιχεία και συμπεράσματα και να υποστηρίζει τη λήψη αποφάσεων από παρόχους αγαθών και υπηρεσιών